Verhalen Dichter bij elkaar

Dichter bij elkaar: Welzijn en kwaliteit door open leercultuur

 

Ook nu al investeren we in een open, diverse en inclusieve leercultuur. Daarin vinden we Windesheim onderscheidend. Een open leercultuur is een omgeving waarin we elkaar kennen, zien en horen, kortom: aandacht voor elkaar hebben. Medewerkers, studenten en partners voelen zich bij ons welkom. Met elkaar geven we ieders welzijn ruim baan, voor zover dat in ons vermogen ligt. We willen een organisatie zijn waar je jezelf kunt zijn, plezier kunt maken, maar ook je zorgen kunt uiten. Waar echt ruimte is
voor ontwikkeling. Dan zijn welzijn en het neerzetten van goede prestaties geen tegenstellingen, maar liggen ze in elkaars verlengde. Welzijn legt de basis voor nieuwsgierigheid en ontwikkeling. We willen een organisatie zijn waar verschillen tussen mensen gezien worden als een verrijking, en een organisatie die zelf ook leert: we passen ons aan als de
omstandigheden veranderen en stimuleren ontwikkeling en initiatief.

Onthulling beeld Stille Strijd 

 

Dichter bij elkaar betekent voor ons een open dialoog met nieuwsgierigheid en respect voor de ander. Deze dialoog werd onder andere gestimuleerd door het beeld ‘Stille Strijd’, dat twee weken op de campus in Zwolle stond. Rond deze periode organiseerden we tal van activiteiten over het thema mentale gezondheid en veerkracht.

 

Praat over je gevoelens en ontdek hoe het oplucht; deze boodschap stond centraal bij de onthulling van het indrukwekkende beeld Stille Strijd. Of het nou om jezelf gaat of om een ander: Hulp vragen én geven helpt!

 

Bekijk de video!

We hebben het doel om mentale gezondheid bespreekbaar te maken.

Gert Stegeman, Docent domein Bewegen en Educatie

‘Medezeggenschap past bij mij, ik hou van discussiëren, praten en dingen leren’

 

Studenten hebben de mogelijkheid om deel te nemen aan de medezeggenschapsraad. Dit weerspiegelt de ambitie van Windesheim om een open, inclusieve en ondersteunende leercultuur te creëren. Het verhaal van Irene Tegelaar laat zien hoe betrokkenheid van studenten kan bijdragen aan zowel hun eigen ontwikkeling als aan de verbetering van het onderwijs en welzijn binnen de hogeschool.

 

Het is belangrijk dat studenten zich bemoeien met de keuzes die gemaakt worden op Windesheim, vindt student Irene Tegelaar. Dat zorgt volgens haar niet alleen voor beter onderwijs, maar ook voor de noodzakelijke aandacht voor thema’s als studentenwelzijn. Zelf zat de vierdejaarsstudent aan de Lerarenopleiding Nederlands twee jaar in de deelraad van het domein Bewegen & Educatie. Ze deed een oproep aan studenten (en medewerkers) om ook mee te doen.

 

Lees hier het hele verhaal.

Opening Comfortzone Windesheim

 

Een voorbeeld van ons belang voor studentenwelzijn is de recent door studenten geïnitieerde en geopende ‘Comfort Zone’: een ruimte ingericht als huiskamer, bedoeld voor studenten die in een gezellige omgeving verbinding en ontspanning zoeken.

 

‘Eén ding is niet toegestaan in de Comfort Zone en dat is studeren. De ruimte is bedoeld om te verbinden en tot rust te komen; je hoeft er niets’, aldus Daniël Ekeler.

 

Samen met medestudenten Nora Wesseling, Marinde Staritsky en Lynn Frances van Zeijts nam Daniël het initiatief om bij Windesheim een huiskamer in te richten voor studenten. Het gehele project werd door de studenten zelf gerealiseerd.

 

Daniël: ‘Je kunt het zien als een ideale pauze- en ontmoetingsplek, waar ontspanning, rust en een gezellige sfeer voorop staan.’
Nora:  ‘De ruimte waar je even helemaal niets aan je hoofd hebt, die ontbrak en dat is heel belangrijk voor studenten.’

 

Bekijk de video!