Verhalen Dichter bij jezelf

Dichterbij de jezelf: Leven lang ontwikkelen

 

Studenten – zowel initiële studenten als professionals – kunnen op dit moment al kiezen uit meer dan 200 kortere en langere trainingen en opleidingen. Het gaat om opleidingen voor bijscholing, omscholing en opscholing op Ad-, bachelor- of masterniveau, zowel voor individuele studenten als voor groepen medewerkers in bedrijven en instellingen (incompanytrainingen). Allemaal gericht op zowel directe toepassing in de multiculturele en (inter)nationale arbeidsmarkt – kennis, vaardigheden en competenties – als op persoonlijke ontwikkeling.

 

In de maatschappij komt nieuwe kennis beschikbaar, er worden nieuwe vragen gesteld en de professionele eisen veranderen mee. Daarom is er steeds meer behoefte aan een setting waarin leven lang ontwikkelen vanzelfsprekend is. Of het nu gaat om werken aan transities of om bijblijven in je vak. Daarnaast hebben we te maken met het feit dat steeds meer initiële studenten werken en steeds meer professionals naast hun werk een opleiding volgen: de grenzen vervagen. Er is bij studenten, maar ook bij het werkveld steeds meer behoefte aan het combineren van leren, werken en innoveren.

‘Ook in onze ‘eigen leerroute’ leer je vooral samen mét en ván je medestudenten’

 

Bij de Eigen Leerroute denk je aan Leven Lang Ontwikkelen. Onlangs hebben we een grote stap gezet met het herontwerp van ons onderwijs, gebaseerd op deze eigen leerroutes. Maar hoe ziet een eigen leerroute er in de praktijk uit en hoe gaan studenten en docenten ermee om? De eigen leerroute biedt de individuele student veel mogelijkheden, terwijl gemeenschappelijk leren centraal blijft staan.

 

Het onderwijs van Hogeschool Windesheim wordt steeds flexibeler ingericht. Op basis van leeruitkomsten volgen studenten een eigen leerroute. Als student heb je tijdens het volgen van die route steeds meer de regie over je studietempo en over leer- en toetsvormen.

 

Adeline Stel, die betrokken is bij het ontwikkelen van dit onderwijsconcept voor zorgopleidingen, legt het belang ervan kort uit in deze video.

 

Het uitgebreide interview lees je hier.

 

Sterre Boekel over Eigen Leerroute

 

Steeds meer studenten hebben behoefte aan flexibiliteit tijdens hun studie. Een eigen leerroute biedt hen de ruimte om te vertragen, te versnellen of iets extra’s te doen. Daarom werken we hard aan deze transitie naar student gedreven onderwijs.

 

Een goed voorbeeld van iemand die behoefte heeft aan haar eigen leerroute is Sterre Boekel (24). Zij studeert deeltijd Bedrijfskunde en werkt als management assistent bij Van Bruggen Adviesgroep. Met een kind van 1,5 jaar oud en een sociaal leven, leidt ze een druk bestaan. In een gesprek vertelt ze hoe ze haar eigen leerroute toepast tijdens haar studie.

 

Ze beantwoordt vragen zoals: Waarom heb je gekozen voor een deeltijdopleiding? Waar ligt flexibiliteit voor jou? En wat is jouw grootste uitdaging?

 

Het interview lees je hier.

Vroeger dacht ik dat ik nooit meer naar school zou gaan, maar nu besef ik dat leren eigenlijk heel leuk is.

Sterre Boekel, deeltijd student Bedrijfskunde

Terugblik Onderwijsweek 2024

 

Een leven lang ontwikkelen geldt niet alleen voor studenten, maar net zo goed voor medewerkers en zeker voor leidinggevenden. Zij vervullen een inspiratie- en voorbeeldrol en laten zien dat het belangrijk is om jezelf blijvend te ontwikkelen.

 

Zo organiseerden wij ook afgelopen jaar weer een Onderwijsweek. De Onderwijsweek met alle verhalen, workshops en ontmoetingsplekken die daarin worden aangeboden, is voor alle medewerkers in Almere en Zwolle dé jaarlijkse kans om de eigen horizon weer een beetje te verbreden.

 

Bekijk de video!